Welkom!

Op 26 oktober 2010 hebben we Nederland verlaten. Via Frankfurt, Singapore, Sydney, Christchurch en Invercargill zijn we begin november in Otautau aangekomen. T zal een jaar aan de slag gaan als huisarts in het Medical Centre. Flip zal het huishouden bestieren. Een hele onderneming!

Ondertussen zit het jaar er (alweer) op. Op 25 oktober 2011 zijn we weer (veilig) op Nederlandse bodem aangekomen.
Holymoly, wat hebben we een geweldig jaar gehad!


woensdag 5 januari 2011

Midical Cintre

Hier een update van Tania Groet from de Midical Cintre (zoals ze hier zeggen). Flip vindt het geweldig om dit enige malen per dag te herhalen en de kinderen beginnen ook al.
Inmiddels ben ik zo'n 2 maanden aan het werk en het went al aardig. Mijn dagen beginnen om 9 uur en eindigen rond 17.30 uur. Ik zie ieder kwartier een patient (in Nederland om de 10 minuten) en nog steeds loop ik uit. De patienten zijn erg vriendelijk net als het personeel. Vandaag was een drukke dag (na een lang weekend) en dan heb ik nauwelijks pauze. Ben ik niet anders gewend in Nederland, maar hier lopen de nurses de hele tijd achter mijn vodden aan dat ik toch echt moet gaan zitten voor 'a cup of tea'.
De sfeer in het Centrum is erg goed. Er zijn veel (9!) kundige nurses aan wie je van alles kunt vragen. Ook mijn collega artsen zijn gelukkig heel toegankelijk. En we hebben een arts in opleiding die van alles aan me vraagt.
Huisarts zijn in Nieuw Zeeland is op zich niet heel anders dan in Nederland. Maar ik ben hier niet alleen huisarts; ook consultatiebureau arts, ARBO arts, verzekeringsarts, keuringsarts en schoolarts. En dat is wel anders. Het huisartsenwerk valt wel mee, maar bij de andere soorten komt mn veeeeel papierwerk kijken. Dat is niet mijn ding. Ik vul regelmatig de verkeerde velden in of in sla iets over. Ik word er gek van. Gaat overigens wel al beter. En er wordt van je verwacht dat je een glazen bol hebt; er moet altijd worden ingevuld hoe lang een aandoening gaat duren en wanneer iemand weer aan het werk kan. Weet ik veel.
Visites rijden doen we niet, is allemaal te ver. Hetgeen soms betekent dat ik aan het eind van de dag mijn benen inspecteer op trombose. Gelukkig verzint Flip vaak wel 1 of ander boodschapje voor me; in Winton is veel meer te krijgen dan in Otautau.
De diensten zijn bijzonder. Het is van overheidswege verplicht voor een huisarts om 'afterhours service' te bieden. Echter, patienten betalen voor een consult 50 euro en als zij naar de eerste hulp van het ziekenhuis gaan is dit gratis. Ze worden daar niet geweigerd, dus alle weekend en avondsnotneuzen gaan naar de eerste hulp. Ik heb niet 1 patient gezien tijdens mijn (enige) dienst. Het nadeel van geen patienten zien is dat je er ook niet voor betaald wordt. Er is geen geld.

1 opmerking:

  1. Altijd leuk om weer even een verhaal van Dokter Tan te lezen! Jawel Paulus, ook jouw verhalen blijven zeer vermakelijk! Goed te vernemen dat je inmiddels aardig gewend bent geraakt aan het werk. Inmiddels zal vanaf morgen Koning Winter ons land voorlopig gaan verlaten want dat went nooit! Ben overigens benieuwd hoe jullie de winter straks door gaan komen, heb gehoord dat deze in Nieuw Zeeland vreselijk koud zijn:)

    BeantwoordenVerwijderen